Monday, June 30

BARIS!.....BARIS ...SEDIA!

Tiap minggu ada saja aktiviti yang aku kena handle, baru lepas Hari Gerko, pentadbir dah rancang Hari Profesionalisma pulak. Mungkin 5 Julai kalau tak silap, pendidik-pendidik kat Institusi aku nak dilatih secara fizikal acara Kawad Kaki. Semua pendidik memang segak pada hari Rabu tiap minggu, uniform pangkat pegawai..dari Leftenan sampai Leftenan Kolonel berselerak kat semua kawasan. Malangnya ramai yang tak mahir dengan unit yang dipakaikan pangkat mereka tu. Banyak acara dalam unit uniform ni aku yang kena incharge..mungkin pengalaman aku sebelum terjebak ke profession ini menyebabkan aku minat dan sanggup memberikan latihan kepada mereka. Cari punya cari jumpa sorang pendidik yang ada pengalaman ROTU dan masih melibatkan diri dalam WATANIAH... dia ni orang baru so low profile jer. Aku plan untuk latih kaum pendidik ni dalam dua sesi... Kawad Asas dan Kawad Istiadat... ramai yang tak tahu nak berkawad pakai tongkat dan sebagainya...malu jugak bila pakai tongkat pegawai tak tahu fungsinya. Walau apapun...aku pikul tanggungjawab ini demi minat, maruah dan tugas aku dalam institusi ini.
Hujung bulan nak bawak budak Form Six gi camping kat Taman Negara Endau-Rompin lagi...mmmm, hilang lagi masa bersama keluarga! Kalau ada yang nak ikut...jom kita menjelajah kawasan tersebut...25 - 27 Julai. Guna 4 X 4 untuk sampai ke Selai...jalan kaki sikit dan sampai kawasan kem/chalet. Aktiviti macam-macam, termasuk mendaki ke Air Terjun 7 Tingkat...bestnya...airnya sejuk dan sangat bersih! Kat kawasan kem ada sebatang sungai yang banyak ikan dari air...kalau berenang, memang accident dengan ikan-ikan tu...tapi sayang tak leh tangkap..cuma boleh bagi makan dan tengok jer. JOM kita...

No comments: