Thursday, May 15

Terbang Burung Terbang

Sahabatku dari Berne, Swiss menghantar seleret nota untuk dikongsi bersama.... (ramlisaid@yahoo.com)

Jetlag
Jetlag berlaku apabila BodyClock tidak mengikut ritma putaran bumi yang mengikut pusingan arah jam.

Saya telah menaiki pesawat penerbangan dari Zurich ke Kuala Lumpur dengan masa penerbangan selama 13jam. Transit di Dubai selama 4 jam. Apabila tiba di Kuala Lumpur, saya telah menerima kesan sampingan iaitu keletihan. Kesan tersebut adalah akibat dari:-
Duduk terlalu lama, walaupun bergerak seperti bejalan-jalan di dalam pesawat dan,
Tidur yang tidak menentu, kerana tempuh penerbangan dari Zurich ke Doha dan Doha ke Kuala Lumpur.

Kesan dari penerbangan trans-kontinental dari Eropah ke Asia adalah dalam pusingan arah jam. Oleh yang demikian, dengan kesan yang saya terima adalah minima iaitu dengan berehat dan tidur secukupnya dalam masa 2 hari.

Saya menaiki pesawat penerbangan dari Kuala Lumpur ke Zurich dengan masa penerbangan yang sama dan transit di tempat yang sama. Kesan yang saya terima juga adalah sama seperti 1a dan 1b.

Kesan dari penerbangan trans-kontinental dari Asia ke Eropah adalah dalam pusingan lawan jam. Oleh yang demikian, dengan kesan yang saya terima adalah lebih besar dari pusingan arah jam. Saya memerlukan masa sehingga 7 atau 8 hari untuk pulih. Dengan perbezaan masa selama 7 jam, saya memerlukan 1 jam sehari sebagai tambahan iaitu 25jam sehari berbanding 24jam sehari.

Selama 7 hari, saya akan kerap bangun di awal subuh di antara jam 3 pagi, mengikut masa di Kuala Lumpur kerana pada waktu itu, di Malaysia ia sudah jam 9 pagi, dalam masa 3 jam, saya tidur semula.

Tiada kaedah yang boleh merawat Jetlag, kecuali dengan meminimakan kesan sampingan tersebut. Di antaranya :-

Kurangkan makanan berkabohaidrat tinggi dalam 2 hari sebelum penerbangan, dan lebihkan makanan berasaskan protein.

Minum lebih air mineral

Mungkin kesan akan turun dari 7 hari ke 4 atau 5 hari.

Garisan Malam dan Siang
Garisan malam dan siang boleh dilihat dengan jelas dari tingkap pesawat. Anda akan rasa betapa kerdilnya diri anda.

Semak:-
Kelajuan bumi berputar.
Kelajuan pesawat menentang putaran bumi/jam
Kelajuan pesawat mengikut putaran bumi/jam



No comments: